طراحی و ساخت توصیهگر هوشمند دوچرخه برقی در دانشکدگان فنی
به گزارش روابط عمومی دانشکدگان فنی، دکترحامد کبریایی عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان اینکه آزمایشگاه شبکه هوشمند این دانشکده با حمایت مالی پژوهشگاه نیرو و مرکز خودروی برقی پژوهشگاه نیرو، موفق به طراحی سامانه هوشمند مدیریت انرژی در دوچرخههای برقی شدند، اظهار کرد: «در دنیا دو میلیارد دوچرخه در حال تردد هستند و دوچرخههای برقی رکابزنی را تا حدی راحت کرده است اما در عین حال محدودیتهایی هم دارند. در توصیهگر هوشمند دوچرخه برقی یک سیستم توصیهگر به دوچرخه برقی اضافه شده است که میتواند با جمعآوری دادههای حسگرهای مختلف، به کاربر پیشنهاد دهد که با چه شدت رکابزنی بهتر است تا تقسیم انرژی بهصورت بهینه بین انسان و باتری انجام شود».
مجری پروژه دوچرخه توصیهگر هوشمند برقی توضیح داد: «این کار با حسگرهایی که در حین حرکت دوچرخه دادههایشان بهصورت برخط جمعآوری میشود و به کمک یک الگوریتم هوشمند انجام میگیرد.»
وی با بیان اینکه این سیستم، در زمان فعالیت، مجموعهای از دادههای سنسوری از جمله پارامترهای محیطی از قبیل دما و رطوبت، شیب جاده، درصد شارژ باتری و وضعیت دوچرخهسوار نظیر سطح اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازهگیری میکند، گفت: «این اطلاعات در یک برد جمعآوری میشود و از طریق وای فای به برد پردازنده (مغز سیستم) منتقل میشود و توسط تحلیلگر دادهای که برروی دوچرخه نصب است و با توجه به برنامه پزشک یا مربی ورزشی، سیستم توصیهگر برنامه بهینهای را متناسب با هر فرد برای استفاده روزمره توصیه میکند».
دکتر کبریایی با بیان اینکه این قابلیت وجود دارد که این سامانه هوشمند مدیریت انرژی برروی هر دوچرخه برقی و حتی دوچرخهها ثابت نصب شود، گفت: «همه افراد بزرگسال متناسب با نیازهای ورزشی، شخصی و پزشکی میتوانند از این دوچرخه هوشمند استفاده کنند».
مجری پروژه دوچرخه توصیهگر هوشمند برقی، صرفهجویی در وقت، هزینه و جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست را از مزایای این دوچرخه هوشمند دانست و خاطرنشان کرد: «پایش وضعیت کاربر، محیط، موتور و باتری، ارائه پیشنهاد افزایش یا کاهش شدت رکابزنی، ذخیرهسازی و تحلیل آماری دادهی سفرها از دیگر خصوصیات این دستگاه است».