رییس دانشکدگان فنی: بزرگترین بانکهای اروپایی و آمریکایی با استفاده از هوش مصنوعی میزان سود و رضایتمندی مشتری را افزایش دادهاند

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با بیان اینکه بزرگترین بانکهای اروپایی و آمریکایی با استفاده از هوش مصنوعی میزان سود و رضایتمندی مشتری را افزایش دادهاند، گفت: «بهعنوان مثال بزرگترین بانک سوئیس از سال 2007 میلادی تاکنون میلیاردها فرانک در هوش مصنوعی(AI) در بانک سرمایهگذاری کرده است که متعاقب آن سود را 4 تا 5 درصد افزایش دادهاند».
به گزارش روابط عمومی دانشکدگان فنی، دکتر مهدی قاسمیه، رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، امروز در نشست امضای موافقتنامه تأسیس موسسه هوش مصنوعی و فنآوریهای شناختی بانک ملت و دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با بیان اینکه در بزرگترین بانک آمریکا با استفاده از هوش مصنوعی(AI) و چتباتبا ارائه خدمات 24 ساعته رضایت مشتریان را جلب کرده است، ضرورت توجه به این عرصه را بسیار حیاتی دانست.
وی، با بیان اینکه تاکنون با تلاش مستمر کوشیدهایم حرکت مثبتی میان جامعه علمی کشور و صنعت بانکداری ایجاد کنیم، در ادامه اظهار امیدواری کرد که این حرکت در دیگر دانشگاهها و بانکهای کشور شکل بگیرد.
رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در ادامه گفت: «دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در حوزه هوش مصنوعی، رباتیک و یادگیری ماشینی جزو و شاید برترین دانشکده تراز اول کشور است، به این دلیل که هم همکاران مجرب و با سابقه مسلط هم بهلحاظ تدریس دارد و هم بهلحاظ فعالیتهای پژوهشی که در مرزهای دانش حرکت میکند ، سرآمد کشور است».
امکان توسعه در فنآوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در دانشگاه تهران وجود دارد
دکتر قاسمیه، با بیان اینکه بهعلت تسلط اساتید دانشکده به این موضوعات، امکان توسعه در فنآوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی در دانشگاه تهران وجود دارد، در ادامه خاطرنشان کرد: افزونبر بانک ملت دیگر بانکها و موسسات مالی و سرمایهگذاری هم میتوانند در این مسیر حرکت کنند.
وی، با بیان اینکه بانک ملت برای ایجاد این همکاری مشترک در قالب تأسیس موسسه جا پای بزرگترین بانکهای معتبر دنیا گذاشته است، تصریح کرد: «بسیاری از بانکهای معروف و معتبر جهان در حوزه هوش مصنوعی(AI) از مدتها قبل اقداماتی را آغاز کرده است و بدین ترتیب با کاهش هزینهها و افزایش سود رضایت مشتریان را جلب کرده است».
در این موسسه بر 3 موضوع هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و فنآوریهای شناختی تمرکز شده است
در ادامه این نشست، دکتر مجید صنایعپسند، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در سخنانی گفت: «پس از این مراسم اقدامات جدیتری از قبیل تصویب نهایی اساسنامه، تشکیل هیئت امنا و شورای علمی مدیریت بانک ملت باید سریعتر به انجام برسد تا بدینترتیب پروژههای مورد نیاز صنعت بانکداری در بانک ملت آغاز و در یک بازه زمانی مشخص به هدف مورد نظر برسیم».
وی، با بیان اینکه این موسسه پژوهشی آموزشی به نام هوش مصنوعی و فنآوریهای شناختی میان بانک ملت و دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با محوریت گروه فنآوران بهسازان فردا و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر راهاندازی میشود، از وسیعتر شدن مساحت اختصاص داده شده به این موسسه در آینده نزدیک خبر داد.
رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با بیان اینکه در این اساسنامه به 3 بخش هوش مصنوعی(AI)، یادگیری ماشینی و فنآوریهای شناختی توجه داشته است، گفت: «پس از تشکیل شورای علمی و هیئت امنا برای هر کدام از اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت بانک پروژههایی تعریف می شود تا در این مسیر حرکت بکنند».
دکتر صنایعپسند، توسعه فنآوریهای مرتبط با 3 حوزه فعالیت مذکور، افزایش بهرهوری بانک، تعریف و اجرای پروژههای مربوط به این 3 حوزه، ارائه زیرساختهای مورد نیاز برای محققان و کسب و کارهای نوپا و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص را از اهداف این موافقتنامه برشمرد و افزود: «از وظایف تعریفشده در این موافقتنامه میتوان به مدیریت و انجام پژوهشهای بنیادین و کاربردی، ارائه راهکار برای رفع نیازهای بانک ملت، ایجاد ارتباط علمی مستمر با موسسات علمی و بینالمللی، برگزاری دورهها و رویدادهای علمی آموزشی و ارائه خدمات علمی به استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد».
تأکید بر ضرورت پرداختن به امنیت سایبری
رییس دانشکده برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی، با تأکید بر ضرورت راهاندازی بخشهای دیگری در این موسسه آموزشی پژوهشی نظیر امنیت سایبری گفت: «هماکنون جنگ در دنیا از فیزیکی به سایبری تغییر کرده است که زیرساختهای امنیتی، شبکه برق و بانکی را تهدید میکند.دانشگاه تهران بزرگترین مرکز هوش مصنوعی را با 18 همکار و با در نظر گرفتن بخش امنیت سایبری بیش از 20 همکار در این حوزه دارد که می تواند بسیاری نگرانی ها را رفع کند».
دکتر صنایع پسند با یادکرد از مرحوم پروفسور کارولوکس گفت: « شاید تعجب آور باشد اما موضوع هوش مصنوعی و بحثهای شناختی را دکتر کارولوکس از 30 سال گذشته در این دانشگاه راهاندازی کرد و برای گسترش آن زحمات فراوانی کشید. علاوه بر این سابقه، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مزیت ویژه ای دارد وآن قرار گرفتن رشتههای مختلف از قبیل مخابرات، برق، قدرت، مهندسی پزشکی تا رباتیک و هوش مصنوعی نرمافزار و سختافزار در کنار هم در جهت همافزایی است که در کمتر دانشکدهای چنین همکاری بینرشتهای وجود دارد».
نکته کلیدی برای آینده بانک ملت
در ادامه مراسم، دکتر رضا متولیان، رئیس مرکز نوآوری و معاون راهبری کسب و کار هلدینگ بهسازان فردا بانک ملت، راهاندازی این موسسه آموزشی پژوهشی را کار سادهای ندانست و گفت: راهاندازی این موسسه نکته ای کلیدی برای بانک ملت است.
وی، ایجاد نوآوری برای آیندگان در وضعیتی که همگی سرگرم روزمرگی هستند را کاری دشوار برشمرد و افزود: «حتی تأمین مالی این اقدامات در چنین شرایط اقتصادی کار سادهای نیست. با مصوبه هیئت مدیره بودجهای برای راهاندازی زیرساختها فراهم شد تا تیمهای متخصص اعم از اساتید و متخصصان فعالیت کنند و بتوانیم بستر و پلتفرمی برای استفاده بهتر از تواناییها داشته باشیم».
رئیس مرکز نوآوری و معاون راهبری کسب و کار هلدینگ بهسازان فردا بانک ملت، با اعتقاد به اینکه از این پس دوی ماراتن جدیتری را برای انجام پروسههای جدی در پیش داریم، خاطرنشان کرد:«قطعاً باید در حوزه پرداخت، اقتصاد و تکنولوژی باید سرمایهگذاری و تلاش بیشتری کرد تا به نتایج ارزشمندی برسیم».
آینده از آن NURO_AI است
در ادامه این نشست، دکتر مجید نیلی احمدآبادی، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با تبریک به بانک ملت بخاطر هوشمندی در بهکارگیری هوش مصنوعی گفت: «هماکنون نام هوش مصنوعی در دنیا برند شده است و کشورهای زیادی در جهان در حال تدوین برنامه و سند ملی برای هوش مصنوعی هستند».
وی، با تأکید بر ضرورت بهکارگیری همه توان در جهت آموزش هوش مصنوعی(AI) در ادامه افزود: «هماکنون بهجایی رسیدهایم که هرآنچه که از هوش مصنوعی(AI) یاد میشود صددرصد چیزی نیست که بتوان توسط آن به اهداف دست یابیم. امروزه می توان کارهای پژوهشی فراوانی در حوزه صنعت بانکداری با موضوعاتی چون پرداخت، مدیریت منابع، مدیریت رابطه با مشتری و ... را انجام داد که هر کدام از این موارد ظرایف خاص خود را دارند و در مرحلهای که انسان وارد میشود موضوع فنآوری شناختی نقش اساسی بازی میکند و باید به این موضوع کلیدی توجه ویژه کرد».
دکتر نیلی، مشارکت بانک ملت با دانشگاه تهران در زمینه راهاندازی موسسه آموزشی پژوهشی هوش مصنوعی را نوعی نگاه راهبردی در بانک ملت دانست و گفت: «هماکنون از هوش مصنوعی مهمتر بحث NURO_AI است که آینده از آن این بحث است و باید ابزار مناسب برای توسعه آن فراهم شود».
هلدینگ بهسازان فردا بانک ملت در باکس نوآوری حرفی برای گفتن دارد
دکتر احمد جعفری، مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا بانک ملت و سخنران دیگر این مراسم، با بیان اینکه اساس تشکیل بزرگترین هلدینگ فنآوری در شبکه بانکی ملت گردهم آمدن 4000 نیروی آیتی است، افزود: «در این هلدینگ 8 شرکت وابسته و 8 شرکت تابعه در زمینههای مختلف فعالیت میکنند و هماکنون بزرگترین شرکت در خدمات بانکی در این مجموعه است».
وی، با بیان اینکه در این مجموعه برخی شرکتها بهطور خاص بر روی تحلیل دادهها و برخی برروی پرداخت و ... فعالیت میکنند، گفت: «این شرکتها جزو نخستین و یا دومینهای شبکه پرداخت است برخی بهصورت استارتآپی تشکیل شدهاند و این مجموعه در باکس نوآوری حرفی برای گفتن دارد و به طور واقعی علاقهمند ایجاد تحول و کارهای نوآورانه است».
مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا بانک ملت، بحث ارتباط میان دانشگاه و صنعت را موضوعی دیرینه دانست و خاطرنشان کرد: «با وجود صحبتهای بسیار هنوز به نقطه ایدهآل نرسیدهایم که البته این ارتباط در شبکه بانکی که پایه و اساس خدمات، اطلاعات و نوآوری است بهواسطه همکاری با دانشگاه تهران جزو سرآمدان هوش مصنوعی باید بهدرستی شکل بگیرد».
وی، اظهار امیدواری کرد که در دانشگاه تهران افزونبر هوش مصنوعی، کارخانه نوآوری نیز ایجاد شود تا مسیر برای انجام کارهای بزرگتر و مهمتر در کشور هموار شود تا بهجای خروج دانشجو از کشور، با اتخاذ تدابیر و راهکارهایی مانع از مهاجرت جوانان مستعد کشور شویم».
رشد 300 درصدی سرمایهگذاری بانکها در جهان با استفاده از هوش مصنوعی
دکتر جعفری، با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای خوب دانشگاه تهران در حوزه هوش مصنوعی(AI) گفت: «روند توسعه هوش مصنوعی در صنعت بانکداری در جهان از 2013 تاکنون بهگونهای بوده است که سرمایهگذاری 300 درصد رشد داشته است بهنحوی که میزان دارایی از 13.5 به 54 میلیارد دلار افزایش یافته است که نقش هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی در آن مبرز است».
مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا بانک ملت، با اشاره به بحث تحول دیجیتال در صنعت بانکداری گفت: «یکی از پایههای این تحول، هوش مصنوعی و دیگری بلاکچین و سیستمهای غیرمتمرکز است که به زعم من مهمترین آن هوش مصنوعی است و پیشبینی میکنم در آینده بسیاری از بانکها خدمات خود را به هوش مصنوعی منتقل میکنند».
وی، با اشاره به فراوانی بحث هوش مصنوعی در ایران گفت: «باید تیمی ساختاریافته مشخص وجود داشته باشد که موسسه هوش مصنوعی باید از مغزافزار، نیرو و دانش و حوزه صنعت بانکداری باید دارای پروژههای خوب اجرایی نه انتزاعی برای حل مشکل داشته باشد.ما باید مشکلات را بیابیم و سپس باید مغزهای دانشگاهی آنرا به ساختاری تبدیل و خود راهبری و هدایت آن را به عهده بگیرند.. بهره اصلی را هم باید مردم ببرند و خودشان سهامدار فعال باشند و از منافع آن بهرهمند شوند.».
براساس این گزارش، امروز طی مراسمی با حضوررییس دانسکدگان فنی دانشگاه تهران و رییس و مدیران هلدینگ بهسازان فردای بانک ملت، موافقتنامه تأسیس «موسسه هوش مصنوعی و فنآوریهای شناختی» میان بانک ملت و دانشکدگان فنی دانشگاه تهران امضاء شد و مقرر شد این موسسه در بهمنماه سالجاری افتتاح شود.